Megtölteni az ürességet! – Empires Of The Void II

pic3762134.jpg

Már ránéztünk, hogy a Last Light hozza-e az űr 4X érzést két óra alatt és nemrég végre előkerül az Empires Of The Void II is. Ugyan sosem állította, hogy ez lenne a célja, mégis mivel sokban hajaz a 4X játékokra, akár ránézhetünk ebből a szempontból is.

Ryan Laukat egy nagyon különleges játéktervező, aki képes a mechanikán túl a grafikát és a kiadói háttérmunkát ugyanolyan minőségben hozni, mint az elsőt. Nagyon kevés hasonló tervező van, hiszen nem lehet mindenhez is érteni. Neki mégis sikerül pazar játékokat letenni az asztalra mind játékmenetben, mind megjelenésben. A 2019-es Szunnyadó Istenekkel pedig még a BGG top 100-ba is sikerült bekerülnie. Az Empires Of The Void II, nem túl meglepő módon a 2012-es Empires Of The Void újragondolt, ámde jelentősen átdolgozott verziója, de van annyira különböző, hogy talán összehasonlítani sem érdemes a kettőt. Az első amúgy nehezen beszerezhető, és sokak szerint a Key To The Universe kieg nélkül nem is annyira jó.

pic3455452.jpg

A játék

A játéktáblánkon nagybolygó helyeket találunk fix helyeken, amikre a bazinagy nagybolgyó-tokeneket tesszük random módon, 2 kivételével. A kisbolygók és a közlekedési útvonalak fixek. Feladatunk, hogy minél több bolygón növeljük a befolyásunkat és/vagy minél több bolygót kontroláljunk, azaz hódítsuk meg, legyakva a helyieket vagy egy másik játékos egységeit. A kört kezdő játékos választ egy akciót az ötből, végrehajtja azt, a többi játékos pedig dönthet: megcsinálja ugyanazt, vagy két command pont (mozgáspont) elköltésével választhat más akciót is, esetleg refresh-sel (azaz lezárja a körét, új lapokat húz és bevételt szerez). Ha végigmegy a kör, a következő kezdő játékos áthelyezi a hengert egy másik akcióra és indul minden elölről.

Az akciók:

  • Mozgás és támadás (ahány mozgáspontod van, annyit mozoghatsz, ha közben valahol harcolni kell, ott meg kell állnod és mehet a csihi-puhi!)
  • Építés és fejlesztés (a játékostábláidon lévő épületeidet teheted le egy bolygóra, ahol még nincs épület, vagy kifejlesztheted a tábládon lévő technológiákat a megfelelő nyersanyagokért)
  • Kártya akció (a power kártyáidon lévő akció végrehajtása, ez lehet fogd és vidd áruszállítás, vagy egy bizonyos harc megnyerése valahol, és pár más érdekes küldetés is) vagy diplomácia (lehelyezhetünk egy diplomácia jelzőt, ha sikerül aládobni vagy megdobni a célszámot, amit powerkártyákból eldobsz)
  • Toborzás (felfogadhatsz harcosokat a saját népedből, vagy olyan néptől, akik bolygóján neked a legnagyobb a befolyásod. Ráadásul aki kiválasztja az akciót, húzhat empire kártyákat, amik célkártyák a pontozásokhoz, ezekből a játék elején kettőt kapunk, egyet megtartunk)
  • és a Refresh amiről már korábban írtam.

 Ha harcolnod kell, akkor összeszámolod a harcban részvevő 3 egységed hány kockát biztosít, ledobod, de csak 1 kocka értékét lehet használni, így érdemes legalább egy hatost dobni!!! Majd hozzáadod az egységek és home base-ek által adott extra pontokat és be is kell égetned egy kártyát a kezedből, aminek az értékét szintén hozzáadod, hogy megkapd a végeredményt, amit aztán hozzá lehet méregetni az ellenség méretéhez végeredményéhez. Akinek nagyobb a szám, nyeri a csatát. Ha elfogy a power card húzópakli, a játék véget ér, akinek a legtöbb GYPje van, nyer. Extra puritán módon zanzásítottam a 35 oldalas szabálykönyvet, de a lényeg az, hogy teperj el minél több helyre, próbáld meg összeszedegetni a nyersanyag tokeneket, amiket a setup alatt kerülnek fel, jó időben építkezz/fejlessz, és még jobb időben toborozz, miközben játssz ki kártyákat, amik lehetőleg befolyást adnak olyan bolygókon, ahova nem tudsz eljutni vagy épp nem akarsz.

pic3929964.jpg

Verdikt

Míg a Last Light táblája nem volt valami megnyerő, ez a tábla gyönyörű, ahogy az egyedi anyahajó minik is jópofák, de Ryan Laukat játékainál a külsőre sosem lehet panasz! Talán adhattak volna pár kishajó minit is, mert miután megosztod a flottád, a kishajóid csak kartontokenek. Nem zavaró, csak ha már epic űrkalandozás, akkor már lehetett volna… A kártyák szépek, nagyon ízlésesen passzolnak a témához, ahogy a játékostáblák is, amik némileg aszimmetrikusak, de nem annyira, hogy jelentősen mások legyenek. Ráadásul az extra képességeket ki kell fejleszteni, amire valamilyen speckó nyersanyag kell, mint például a zöldes fényben pulzáló pszichedelikus gomba(LOL), és ez rögtön érdekes döntéshelyzet elé állít, hiszen a gombával olcsósíthatnál valamilyen épületet is, ha már leraktál oda egyet. Az épületeket ráadásul nem lehet elhanyagolni! Több bevétel, kártya, vagy mozgáspont exponenciálisan kinyitja a játékod! De mivel minden bolygón csak egy épület lehet, ezért menni kell, és foglalni, itt nem lehet finomkodni, kéremszépen!

Az akcióválasztás kvázi zseniális és nagyon elegáns. Ha jól tippelsz ki mit fog csinálni, szinte mindig másolhatod a többiekét, bünti nélkül. Ezáltal egy érdekes már-már dedukciós elemet hoz ez be a játékba. Imádom! Nem mondom, hogy az fog nyerni, aki a legtöbbet másol, de nagy előny, ha neked is pont az kell. Az akcióválasztók üveghengerek pedig nagyon jópofák! Igazi űrgenerálisnak érzed magad, amikor rámarkolsz a hengerre és határozottan odacsapod az egyik akciómezőre, mint az üres felespoharat, miután lecsaptál egy pálinkát a makkoshotykai késdobálóban!

pic3929980.jpg

A harc is tetszett. Elég egyedi. Az egységeid tuningolásával egyre több kockához juthatsz, de mindig csak 1 fog számítani (3 kockából mindig tudok 3 nagyon szart dobni, de ez már csak ilyen). Persze adnak hozzá pontokat is, és a speckó egységek még extra képességekkel is bírnak, így tényleg érdemes a legbefolyásosabb diplomáciai partnernek lenni 1-1 bolygónál, hiszen akkor és csak akkor tudsz onnan felfogadni egyedi egységeket. Na de hol volt Gondor, amikor Korlo Zan elesett???

Nagyon tetszett az a szabály, hogy ha te vagy a legbefolyásosabb egy bolygón, de megtámadod és levered, akkor elveszted a befolyásod. Viszont fordítva már oké, azaz először meghódítod, majd a befolyást is megszerzed, mert annyira királyul terelgeted a népet. De legyünk őszinték: simán lehetsz jobb zsarnok, mint az előző! Dehogy!!! Jól kijátszottál 1 vagy 2 powerkártyát. Sunyi, de működik!

pic3943007.jpg

A fogd és vidd áruszállítás elég esetleges, nekem ritkán jön össze ebben a játékban. Arra sokkal jobb a Firefly vagy a Peremvidék, de ha összejön jó érzés tud lenni. Épp csak ritkán jön össze, mert szörnyen rövid a játék! Igen, fura de pont mindig az az érzésem, hogy jó lett volna még 2-3 kör. Egyszer csak felocsúdik a banda, hogy már csak 8-10 powerkártya maradt a pakliból, így mindjárt vége, oh jajj mit csináljak, hogy a legtöbbet kihozzam ebből a partyból. Még ki akartam játszani ezt a kártyát, de jó lenne elfoglalni azt a két bolygót is, és ha még toboroznék, akkor kapnék empire kártyákat is, és pont azzal a fajjal vagyok, aki mindkettőt megtarthatja. De ha tolok egy diplomácia akciót, akkor azon a bolygón hoznék 3 pontot. ÁÁÁÁÁÁ mennyi opció!!!

Ahogy a Last Light, ez sem igazi 4X, bár mászkálsz, felfedezel, és harcolgatsz is (többnyire a helyiekkel, nem másik játékossal), de közel sem olyan epikus élmény, mint a TI4, az Eclipse vagy az Exodus Proxima Centauri. Cserébe lemegy négyen is másfél óra alatt, és annyira interaktív, hogy gyakorlatilag nincs benne holt idő. Muszáj figyelni ki milyen akciót választ, így garantáltam leköt a mások köre is! Meglehetősen sokféleképpen variálható a játék, de talán adhattak volna több nagybolygót, hiszen mindig csak 2 marad ki, amiből az egyik extra agresszív játékot eredményezne, amit eddig még mindig kihagytunk, de most már ideje kipróbálni azt is! Bármikor leülnék mellé, hiszen egy nagyon jól összerakott, kiforrott és meglehetősen egyedi sandbox játék, ahol tényleg sok mindent csinálhatsz, és nincs OP mindig nyerő stratégia (vagy mi még nem találtuk meg)!

Hárman: 8/10 (bár a BGG szavazói szerint így a legjobb, nekem nagyon limitálja az interakciót az alacsony játékosszám)

Négyen: 8.5/10

Öten: 8/10 (egy pöppet el tud húzódni…)

Ha szívesen olvasnál hasonló tartalmakat, kövess a Facebookon is!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://aphexplays.blog.hu/api/trackback/id/tr6118717458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Aphex Plays

Friss topikok

Címkék

4X (1) Apeiron Games (1) Arcona Games (1) area control (1) ark nova (3) asszimetrikus (1) A Gameshop (1) A mars terraformálása (1) battleship (1) Board Game Cafe (1) Board Game Expo (1) Bus (1) carcassonne (1) castles of burgundy (1) Ceres (1) city of gears (1) Coffee Rush (1) Compaya (1) cry havoc (1) családi (1) Dune Imperium (3) Eclipse (1) empires of the void II (1) ethnos (1) euro (5) Exodus Proxima centauri (1) Expeditions (1) Fesztáv (2) final frontier games (1) flamecraft (1) flamme rouge (1) Funquest (1) Gaia Project (1) Gémklub (1) Gems (8) Giants (1) gonosz (1) Heat (1) Hegemony (1) Hidden Gems (4) Hitster (1) jaipur (1) jeruzsálem (1) Kékjáték (1) kelp (1) kiegészítő (1) kritika (6) Kuruzslók (1) Lapkalehelyezés (1) Last Light (2) Licit (1) Listák (3) Magna Roma (1) Matagot (1) meme (1) merchants cove (1) mombasa (1) monopoly (1) munkáslehelyezés (6) news (4) nothingham bírája (1) osprey games (1) partyjáték (1) pegasus spiele (1) pick up and deliver (1) Pick up and deliver (1) pingu (1) port royal (1) quacks (1) radlands (1) recenziók (9) Recenziók (5) Reflexshop (1) scrabble (1) Scythe (1) Splotter Spellen (1) Steamopolis (2) steampunk (1) Steampunk rally (1) szénre fel (1) tablóépítő (2) Találmányok kora (2) Tammany Hall (1) társasjáték (10) tavernák tiefenthalban (1) Terra Mystica (1) terület foglalás (2) twister (1) Tzolkin (1) village green (1) viticulture (1) wargame (1) wellness (1) Wingspan (1) Wyrmspan (1) Zombie Road (1) Zoo Tycoon (1) zoo tycoon (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása