A Trogg nem támad, a Trogg nem tervez – A Trogg VAN!

91zilvtpsxl.jpg

’Egy halálosan feszült stratégiai játék’ – hirdeti még mindig a dobozán a 8 évvel ezelőtt megjelent Cry Havoc. Anno nagy szám volt, hogy nem kell kocka a csatákhoz, ráadásul többféleképpen is lehet egy-egy kártyát használni. Megnéztük hozza-e még mindig azt az izgalmat, amit megjelenésekor adott.

A játék

A Cry Havoc egy területfoglalós war game, amiben kártyákat kell kijátszanunk és építeni a paklinkat közben, miközben megpróbálunk minél több kristályt kifarmolni és megnyerni a játékot a legtöbb GYP-vel. A térképünk egy bolygó területekre osztott képét mutatja, ahova egyszerre 3 faj is szeretne beköltözni, (Mondjuk ennek mennyi az esélye amúgy? De tényleg?) az őslakosok, a Troggok, legnagyobb bánatára. Félteni nem kell őket, mert bár nem túl fejlettek, cserébe elég tagbaszakadt king-kong szerű óriás cápabékák, és még iszony sokan is vannak. A 3 homeless faj pedig: az emberek, nos elég ember-szerűek, és meglehetősen agresszívek (kb. mint Elon Musk a Twitteren X-en, csak lézerpusival), a gépek felhizlalt tamagocsik, őket max. a T-800 hívná családnak; ők még agresszívebbek (ráadásul úgy szaporodnak, mint a gépnyulak!), és persze a relatív nyugis zarándokok, akik egyszer talán emberek voltak, de valószínűleg annyi Norbi updatet ettek, hogy nőtt még két karjuk, a lábukból pedig tunya csáp lett.

20240124_002445.jpg

Egy körben a játékosoknak ki kell játszani egy vagy több kártyát a kezükben lévő paklijukból, hogy mozgassák az egységeiket a térképen, új egységeket toborozzanak, építsenek épületeket (és/vagy aktiválják azokat), vagy a pontozó-tokenjüket aktiválják, de dönthetnek úgy, hogy két taktika kártyát húznak és egyet megtartanak azokból.

A különböző kártyákon eltérő számú ikon található a mozgás, építés és toborzás akciókra. Így annyi kártyát fogunk kijátszani egyszerre, ami elég ikont ad ahhoz, amit meg szeretnénk csinálni. Például ha szeretnénk 5 egységet toborozni, 5 ilyen ikont kell kijátszani, már persze ha van ennyi a kezünkben tartott kártyákon. Ha 9 építés ikonra van szükségünk, akkor ennyit kell kipattintanunk a körünkben, és így tovább. A paklinkat a területekre kódolt taktikai kártyákból tudjuk megtenni, és aki behelyezi a pontozó-tokenjét az erre dezignált helyre, plusz pontokat is fog kapni a forduló végén.

20240204_191545.jpg

Ha a játékos olyan területre lép, ahol más játékosnak egységei vagy trogg jelző van, (ami trogg egységeket ránt a területre a mélyből – igen, ezek ilyen vakondok arcok), ott csata lesz. A kör végén pedig minden csatát le kell zongorázni. A csatákat egyenként kell lefolytatni, ráadásul sorrendben, ami tervezhetőbbé teszi ezeket. Van egy jó kis csata tábla, amin 3 terület található: a legfölső eldönti kié lesz a terület a csata végén (akinek a legtöbb egysége van itt), a középső terület azt dönti el melyik játékos fog tudni fogságba/túszul ejteni egy ellenséges egységet, a legalsó terület pedig lehetőséget ad, elpusztítani ellenséges egységeket. Ez nem tűnik nagyon szofisztikáltnak, ám itt jön a csavar: sok kártya jobb alsó részén pont a csatákban használható képesség található, amivel komolyan bele lehet nyúlni egy-egy egyszerűnek tűnő csata végkimenetelébe!

A fordulók végén pontozás van, ahol a játékosok bezsákolhatják a pontjaikat a területeiken található kristályok után, de aki kiváltotta a pontozást, megkapja a terület-jelölői után is a pontokat. Ebben a szakaszban húzhatjuk be a GYP-ket a túszaink után is, vagy vásárolhatjuk vissza őket 2 GYP-ért. Tehát egyáltalán nem hülyeség túszokat szednünk!

A játék egyik érdekessége, hogy ketten és hárman játszva a trogg csak, mint dummy player, azaz gépi karakter van jelen. Sokak szerint hárman a legjobb emiatt, mert a trogg nem izgalmas faj, ám szerintünk van benne mélység, így négyen sem rossz a játék. Viszont kétszemélyes játéknál a zarándokokat kell kihagyni, mert annyira aszimmetrikus a játék, hogy őket igen könnyű lenyomnia a másik két fajnak. Az emberek és a gépek viszont parádés csihi-puhit tudnak tolni egymással és persze a troggokkal.

20240124_010542.jpg

Verdikt

Honnan tudod, hogy egy jó war-game kerül este az asztalra? Onnan, hogy már délután szét van szpemmelve a cset a különböző taktikai tanácsokkal!

’Ha a trogg nincs rendesen megütve, akkor nagyon OP!’

’De, ha békén hagyod a zarándokokat, akkor kifarmolják a bolygó összes kristályát!’

’Az emberek nagyon OPk, ha hagyják őket menetelni!’

’ A gépek nehezen indulnak, de utána brutál módon hengerelnek!’

8 év után már nem a legfrissebb war-game. Vannak jobbak is, szebbek is. Viszont a komponensek még mindig elég jók, a minik szépek, a kártyák jó minőségűek, mondjuk az épületek lehettek volna szintén minik, akkor még jobban átláthatóbb lenne a játék. A harcrendszert is átvette már több játék azóta, így hirtelen a Felkelő nap jut eszembe.

Sokak szerint nincs jól balanszolva (egy jútúber elégette a kertjében a játékát, miután elpanaszolta ezt a problémát a játék tervezőjének, és azt a választ kapta, hogy pedig ez balanszolt! LOOOL!): az emberek túl erősek, de mi ezt nem éreztük, mert ők nehezebben hozzák be az új egységeiket a pályára, de mind a 4 faj teljesen máshogy viselkedik. Nem árt ismerni melyik mit csinál, és mi a gyengéje.

Óriási előnye a játéknak, hogy alapvetően egyszerű, könnyű elmagyarázni és csak max. 15 kör (3 akció per forduló, max. 5 fordulóban) van egy játékban, így egy relatív gyors adok-kapok élményt tud adni. Ketten is élvezetes, bár talán hárman az igazi, viszont négyen is parádés szituációk alapkulnak ki. Ritkán kerül elő, de akkor hozza, amit egy terület-foglalós, csihi-puhis ameritől vár az ember.

Ha olvasnál még hasonlókat, kövesd be a Facebook oldalam!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://aphexplays.blog.hu/api/trackback/id/tr8118319137

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Aphex Plays

Friss topikok

Címkék

4X (1) Apeiron Games (1) Arcona Games (1) area control (1) ark nova (3) asszimetrikus (1) A Gameshop (1) A mars terraformálása (1) battleship (1) Board Game Cafe (1) Board Game Expo (1) Bus (1) carcassonne (1) castles of burgundy (1) Ceres (1) city of gears (1) Coffee Rush (1) Compaya (1) cry havoc (1) családi (1) Dune Imperium (3) Eclipse (1) empires of the void II (1) ethnos (1) euro (5) Exodus Proxima centauri (1) Expeditions (1) Fesztáv (2) final frontier games (1) flamecraft (1) flamme rouge (1) Funquest (1) Gaia Project (1) Gémklub (1) Gems (8) Giants (1) gonosz (1) Heat (1) Hegemony (1) Hidden Gems (4) Hitster (1) jaipur (1) jeruzsálem (1) Kékjáték (1) kelp (1) kiegészítő (1) kritika (6) Kuruzslók (1) Lapkalehelyezés (1) Last Light (2) Licit (1) Listák (3) Magna Roma (1) Matagot (1) meme (1) merchants cove (1) mombasa (1) monopoly (1) munkáslehelyezés (6) news (4) nothingham bírája (1) osprey games (1) partyjáték (1) pegasus spiele (1) Pick up and deliver (1) pick up and deliver (1) pingu (1) port royal (1) quacks (1) radlands (1) Recenziók (5) recenziók (9) Reflexshop (1) scrabble (1) Scythe (1) Splotter Spellen (1) Steamopolis (2) steampunk (1) Steampunk rally (1) szénre fel (1) tablóépítő (2) Találmányok kora (2) Tammany Hall (1) társasjáték (10) tavernák tiefenthalban (1) Terra Mystica (1) terület foglalás (2) twister (1) Tzolkin (1) village green (1) viticulture (1) wargame (1) wellness (1) Wingspan (1) Wyrmspan (1) Zombie Road (1) Zoo Tycoon (1) zoo tycoon (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása