Nagy kedvencem az Ark Nova, na nem az állatkert menedzselés miatt, ami ugyan cuki, de engem az akciókártya variálás fogott meg benne, ám nagyon kíváncsi voltam mitől 4.14-es nehézségű a Zoo Tycoon.
A játék
A Társasjáték Wellness hétvégén sikerült kipróbálnom a Zoo Tycoont. Kipihenten és feltöltődve és bőségesen bereggelizve ültem le 10 órakor a játékhoz, amit a játékmesterünk prezentált. Egy laza 1 óra 20 perces előadás után köpni-nyelni nem tudtam, pedig szoktam Lacerdákat is játszani! Oké, tudtam, hogy 4.2-es nehézségű, de az előadás közben többször is felsejlett fluimucil Ábel szállóigéje: De miéééért???? Ez azért mégse egy Mage Knight!!!
Mivel senkit sem akarok a végletekig untatni, röviden összefoglalom milyen a játék. Nos, a Zoo Tycoon egy 7 fordulóra (évre), ezen belül pedig 20 (!!!) fázisra osztott játék, ami a 4 évszakban van szétszórva. 20 fázis, érted? Tehát laza 140 fázist kell végigzongorázni! Hah bakfitty!
Tavasszal lehet állatokat szerezni a közös piacról, ami egy naggggyon szép, ám de gigantikus tábla. Az pedig, hogy melyik állatra milyen kereslet-kínálat van, egy szintén hatalmas alácsúsztatható lap fogja megmondani, ugyanis a táblán lévő állatkártyák alján van egy kivágás és az alácsúsztatott lap mondja meg a frankót minden körben (a vastag kartonban lévő kivágott lyukak miatt ez nem is látszik jól, így mindig fel kell állni, hogy jól látható legyen). Ok, amúgy ennyi randomitás belefér, de tud frusztráló lenni, amikor már van egy szakajtónyi nőstény zebrád, a szomszédodnak pedig 3 hímje, és tök szuper lenne neki megszabadulni kettőtől (ja, igen a zebrák fél-alfa hímekkel rendelkeznek, azaz a hímek tarthatók együtt, de ha nőstények is vannak a karámban már csak egy hím tartható velük, az über-alfa hímekre ki se térek most) Ez szuper tematikus, de legalább annyira bosszantó is, hiszen elvileg partner állatkertek cserélgetnek egymással, de a játékosok mégsem cserélgethetnek, kivéve, ha az alácsúsztatott lap nem teszi lehetővé.
Na mindegy. Elhozod az állataidat, azok mennek a karanténba, majd ha leraktál elég karámlapkát, és azokra építettél megfelelő számú Retreat kék fabatkát (mendék-házikó talán??, itt tudnak elvonulni egy kis nyugira az állatkáid), na akkor beköltöznek. Onnantól már figyelni kell mennyire boldogok, méghozzá a hozzájuk tartozó kártyádon laza 4, kockával jelölt, szintet kell majd kimaxolnod velük, hogy szuper-boldogok legyenek. Nem mintha egy bizonyos méret fölött láttam volna igazán boldog állatot az állatkertekben, ahol jártam, de maga a koncepció megsüvegelendő!
Ezeken a kártyákon kell tologatni a kis kockákat, hogy felérjenek a sötétzöld részekre
Ha már elég boldogok az állatkánk, szaporodni is fognak! Néhány állat meglehetősen szapora, ami jó, mert minél több csemete lát napvilágot, annál nagyobb buzzt (zizigést???/hype-ot??, ami szintén nem magyar szó) generál (ez egy extra jelölő a normál népszerűség sávjelőlő felett és kör végén le kell venni), amitől több pénz jön majd. De jajj, ha túl szaporák, akkor kinövik a karámot, akkor még több karám kell nekik, akkor nem tudok új állatot betelepíteni, és a játék végén a sok csemete még mínusz pont is! Még szerencse, hogy a játékostáblánk szélén héderelő munkásaink tudják fogamzásgátlóval tömni őket ééés ettől nem lesznek kevésbé boldogok!!! Oh, azt említettem már, hogy minden potenciális csemete lehetőségre egy kockával dobunk? Hát igen, lehet, hogy neked már csak egy mackó kellene az über boldogsághoz (az is meg van adva hány egyedtől lesznek maxi-boldogok az egyes fajok), és sokat melóztál, hogy boldogok legyenek, mégse gurítasz jókat… az pech.
Jajj, majd elfelejtettem, közben 3 sávon is kell lépegetnünk: Népszerűség, oktatás és természetvédelem (conservation) és a nyertes az lesz, aki a népszerűség vagy a természetvédelemben az alacsonyabb értékével a legelöl áll. Érted? Nem? Tehát a két sávból az alacsonyabb számít, és aki legelöl van a legalacsonyabb sávján, az fog nyerni. Nnna, ennyi! Oh, vannak épület lapkák is, amikkel lehet pénzt farmolni, olyanok is, amik természetvédelmi vagy oktatás pontokat adnak. Emellett még pár 10 oldal más szabály rengeteg kivétellel. Egy rajongói fázis segédletet töltöttem le pár napja, ami 8 oldalas volt!
Az állatok mind egyedire nyomtatott fajelölők, a nőstények mások, mint a hímek, és ez fontos is a fent említett példa miatt is. Fantasztikus látvány, ahogy állnak az állatkertünkben, de sok kis tuck-boxban vannak a dobozban és míg meg nem szokja őket az ember, nehéz kikeresni a megfelelő állatot. Akármennyire csini, az asztalt meg ne merd lökni, mert borul, csúszik minden! Az állatok az oldalukra, a kifutólapkák pedig hajlamosak könnyen elmozdulni, ha egy rossz mozdulattal nyúlsz az állatkertedhez (ez mondjuk az Ark Novára is igaz, de ott nem állnak az állatok a kifutón).
Sok sok cuki állatka!
De hát itt nem a külcsínnel van a gond. Hanem kb. minden mással. A szabálykönyv 24 oldalas és borzalmas. Elkezdtem olvasni a játék előtt, de pár oldal után abba is hagytam. Telis tele kétértelmű megfogalmazásokkal, és szörnyen is van szerkesztve. Rengeteg kivétel van a szabályok között, amitől csak még döcögősebb lesz a játék. Nagyon jót tett volna, ha az első-játékos kiadó bevon egy profibb kiadót, akik kicsit egyszerűsítik a játékot, mert ez így feleslegesen van túlbonyolítva. Az egy óra 20 perces szabálytanítás után 3,5 órát játszottunk, ami alatt 4 forduló ment le a 7-ből, és állandóan kérdésekkel bombáztuk a játékmesterünket. Sajnos még így is teljesen félreértettük a szaporítás rendszerét. Nekem addigra már legalább 20 struccom lett volna, nem 4, és ezek ugye mínusz pontok a játék végén. Így ezen a ponton abba is hagytuk a játékot.
Verdikt
Ez a játék a feleslegesen túlbonyolított társasok non-plusz ultrája. A szabályok, ha nem is felét, de a harmadát simán ki kellett volna hagyniuk. Ez egy tipikusan első tervezős hiba, de nem értem, hogy a kiadó miért nem nyúlt bele akkor. Ja, hogy elsőjátékos kiadó. Ok, akkor már értem.
Azok tuti backelték a Kickstarteren, akik nagy rajongói voltak az eredeti számítógépes játéknak és azóta heavy eurókkal kelnek/fekszenek. Ám aki azért vette meg (nem kevés pénzért), mert cuki állatkák vannak benne, az némileg csalódhatott a szörnyen összerakott szabálykönyv miatt, amibe nagyon kevés képes illusztráció került (ezt többen nehezményezték, én nem olvastam végig).
Ahhoz képest, hogy egy 3-5 órás heavy euró, két nagyon fontos eleme a játéknak (az elérhető/leadható állatok közös piaca és a fialtatás is) rettenetesen véletlenszerű, ami azért, legyünk őszinték, nem az, amire egy olyan gémer vágyna, aki terra mysticákával szívta be az anyatejet. Oh, el is felejtettem, hogy évente egyszer felcsapunk egy teljesen súlytalan eseménykártyát is (abszolút feleslegesen), ahogy a munkáslehelyezés is igencsak súlytalan lett.
Az Ark Novában az akciókártyáinkat machináljuk, kifutókat építünk az állatainknak és tablót építünk a megszerzett állatainkkal. Az sem egy egyszerű játék elsőre, de egy letisztult szabályrendszere van, ami már a második játéknál olajozottan megy. Igen, itt is van szerencse-faktor, de csak abban milyen kártyák jönnek fel a közös részre, és miket húzunk azon kívül. Emiatt nem igazán stratégiai, mint inkább taktikai a játék és adaptívan kell játszani. A Zoo Tycoonban az volt érzésem, hogy mivel nincs túl sok állat benne, szerintem a fent említett bajok mellett még az újrajátszhatóságával is lesznek gondok. Miközben játszottam, végig az járt a fejemben, hogy ebben a témában az Ark Nova mindenben jobb és egy ilyen könnyed témára annál bonyolultabb játék már egyszerűen nem kell!
Elnézést, ha ez a recenzió hektikusabb lett, de hát maga a játék is rendkívül zizi…
Ha olvasnál még hasonlókat, kövesd be a Facebook oldalam!
Itt egy laza 1 órás 'HOW-TO-PLAY' videó:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.