Szénre fel! – melyik verzió a nekem való?

cover.JPG

Elképesztő hypevonat alakult ki kishazánkban pár OOP (kifutott/ kereskedelmi forgalomban nem kapható) társasjáték iránt. Ezek között ott figyel a Glück auf (The Coal Baron), azaz a Szénre fel! is, amiért akár harminc - harmincöt ezret is le kell szurkolni a használtpiacon, ha véletlenül felbukkan egy. Másfél éve járok egy klubba és kiderült, hogy az elnök úrnál pihen egy eredeti táblás játék, amire anno 8 darab mátyásért csapott le. A kártyajátékért 10et adtam 2 éve, sőt közben befutott a kickstarteres, felújított verzió is. Nézzük, melyik mit tud, érdemes-e egy fél minimálbért beszórni az eredetire!

A szabályokba nem megyek bele részletesen, de videó lesz linkelve hozzájuk és magyar fordítás is van talán mind a háromhoz (a két tábláshoz tuti). Ha ismered mindkét játékot, és csak a véleményem érdekel, ugorj a Verdiktre!

Az eredeti táblás

A Szénre fel! egy munkáslehelyezős játék, ahol szenet kell bányásznunk és a kifarmolt szenet rendeléseket teljesítve  győzelmi pontokra váltani. A különböző akcióhelyekre lehelyezve a munkásainkat szerezhetünk pénzt, megrendeléseket, mozgathatjuk a liftünket a bányánkban, elszállíthatjuk a megrendeléseket, vagy épp szén lapkákat hozhatunk el a piacról, amikkel a bányánk méretét tudjuk növelni. Ezek lehetne lámpásak és sötétek, így a bányád megfelelő oldalára kell ezeket helyezni, és berakás után rögtön szénkockák kerülnek rájuk a lapkának megfelelő 4 szín valamelyikében.  

A bányád közepén lévő lift viszi a hátán a játékot. Az akcióhelyen lehet lecsapni a 10es,8as, 6os vagy 4es lift akcióra, ami meghatározza hány lépésed lesz a lifteddel, így mennyi szénkockát tudsz felhozni és berakodni a különböző megrendeléskártyákra. No meg a turkálás! Két akcióhelyen (a szenes tokeneknél és a megrendeléskártyáknál) elveheted a felső 5öt és választhatsz egyet, amit lehelyezel a bányád mellé. A játék alapmechanikája is ötletes volt, amikor megjelent a játék: mindig egyel több munkással tudsz használni egy akcióhelyet, ha már foglalt. Így a játék elején játékosszámtól függően kapsz egy kisebb-nagyobb marék munkást egyből, s ha ezek mindenkinél elfogytak vége egy fordulónak. 3 forduló van, és minden fordulóban egyre több dolgot kell kiértékelni, amit a régi liftek hangulatát megidéző tárcsán lehet majd követni a tábla alján.    

20231216_113447.jpg

Az új kickstarter kiadás

Gyanús volt, hogy hiába lett ismét elérhető a játék, mégsem özönlötték el a csere-bere oldalakat a Szénre fel! hirdetések. Mi lehet ennek az oka? Nos, az új grafika meglehetősen megosztóra sikerült. Legalább annyira, mint az új Village kiadás, vagy a 2019-es Burgundy. Szerintem sikerült alulmúlni az eredetit is. A borítón flexelő figura annyira ellenszenves, és olyan élethűen személyesíti meg a vadkapitalista, mindenkin átgázoló tőkést, hogy szívesen elbeszélgetnék vele a szénpor tüdőre gyakorolt hatásáról egy ablaktalan szobában. Megszemélyesíteni pedig semmiképp sem szeretném! Ígérték, hogy a tokenek vastagabbak lesznek, ugyanis az első kiadás tokenei/bányái meghajlottak sokaknál idővel (amit kipróbáltam, annak nem volt gondja ezzel).

A munkások, amik kis hatszög alapú hasábok voltak óriási upgrédelésen mentek át: klasszik Carcassonne nagymunkás figurák lettek!!! Hűha! Viszont a szénkockák cuki kis műanyag rögökkel lettek leváltva, ami kicsit még az Ezüst tó kincse aranyrögeire is hajaznak. És ez kb. az egyetlen plusz pont. És talán a phase cards (fázis kártyák?), ami extra tartalom. Egy ici-picit tekernek a körök elején, amivel az ellenfeleink munkásiból egyet le tudunk kötni.A játékba nem nyúltak bele ezen kívül, és a tábla sem lett nagyobb, így a munkásokból 5 - 6 darabot már ügyeskedve kell felrakni egy-egy akcióhelyre… Bravo! Itt egy szabálymagyarázó az új kiadáshoz, benne minden csili-vili új komponens:

A kártyajáték

Ez a verzió is ugyanazt az alapmechanikát használja, - minden akcióhelyre eggyel több munkással mehetsz - de a munkásokat is kártyákkal oldja meg. Ahogy gyakorlatilag minden mást is. Az egyetlen nem kártya komponens a játékostábla (depó?), ami egy vékonyka kartonlap, ami mellé kell pakolnunk a mozdonyainkat, vagonjainkat és persze az elhozott szénkártyákat. Ja és persze van pár körjelző token is, de ezeken felül mindenre kártyákat használunk, ami egyáltalán nem zavaró, sőt még egységes érzetet is ad a játéknak, ám nagyobb asztal kell hozzá, mint a tábláshoz!

coal-baron-components.jpg

Viszont nagyon más leosztásban kell kialakítani az akcióhelyeket szimbolizáló kártyapaklikat! A 2 szenes és 2 vagonos pakli fogja dominálni az első sort, 1 mozdony, 3 különböző berakodás, 1 szerelvényindítás(megrendelés teljesítés), 1 megrendelés pakli és a turkálás mellett van 1 pakli részvény, 1 pakli speciális extra akció és 1 fejlesztés pakli (ezzel lehet elképesztő GYP kombókat kihozni a játékból).  

coal-baron-game-experience.jpg

A játékban ugyanúgy pontokat csinálunk a teljesített megrendelésekből, de itt nem pontozzuk a különböző széntípusokat, és a szállítástípusokat, mivel csak 1 van mindkettőből. Cserébe vannak részvények és fejlesztéskártyák, amik rengeteg pontot fognak csinálni nekünk.

A kártyajáték doboza nem kicsi a játékostáblák miatt, és bár végre egy jól használható karton insert járt a játékhoz, ami megkönnyíti a különböző kártyák tárolását - még védőzve is -, olyan szarul lett megtervezve, hogy a pontozófüzet már nem fér a dobozva egyáltalán. Pazar! Ja igen, a kártyákat védőzni KELL, mert kb. csomagolópapír vékonyak. Egy kártyajátéktól azért elvárná az ember, hogy legalább a KÁRTYÁK jó minőségűek legyenek…

Verdikt

Mind a három játék jó! Sőt, felső családi kategóriában nagyon jó. Nekem a kártyaverzió jobb. Sokkal. Jóval kevesebb munkással gazdálkodsz, és csak 1 turkáló akcióhely van, viszont bármelyik pakliban turkálhatsz, és ez óriási előny. A táblás játékban túl sok helyen tudunk szenet vinni, a kártyásban csak két helyen, de ha jön a jolly a szeneknél vagy a vagonoknál, nem kérdés hova megy a következő. Itt gyakran raktok egymásra egyre több munkást, míg végül úgy néz ki az akcióhely mellett, mint egy jó mosh-pit egy koncerten.

Nem áll a játék, azaz akkor is izgalmas a játék, ha nem te vagy soron. Nézni kell, mik jönnek fel, ki mit visz, és alakítani a következő lépésed. Amikor a kör végénél már kiszámolósban vagy, gyakran fognak rugózni a lábaid az izgalomtól, mint egy norvég halál metal banda dobosának csülkei a lábdobokon. A fejlesztés kártyák és a részvények nagyon megcsavarják a játékot; volt olyan utolsó két köröm, amikor szinte csak ezeket vittem, és több pontot csináltam, mint megrendelésekből a többiek. A kártyajátékban érdemes ugyanolyan színű mozdonnyal szállítani, mert ezeket egyszerre tudod indítani, míg a táblásban pont minél többféle eszközt érdemes beszerezni, mert mindegyik pontozva lesz a végén. Ja és itt nincs pénz. Egyáltalán. Amit kicsit se bánok, ugyanis mindkét táblás játékban gagyi PAPÍRPÉNZEK vannak. Igen, a kickstarteresben is! 2023-ban!!! MIÉÉÉÉRT? Az eredeti játék 5-ös bankóján ott figyel a szerzőpáros (Wolfgang Kramer és Michael Kiesling) portréja, ami azért nagyon jópofa, de akkor is borzalmas a papírpénz egy társasban!

Szóval, a kártyajáték viszi a pálmát nálunk, és ahogy Tom Vasel is mondta a videója végén a kártyajáték elég tartalmas ahhoz, hogy nagy játékként pörögjön egy klubban, de mégis lemegy 75 perc alatt (ha már mindenki vágja a szabályokat). Ezt pedig kevés játék tudja. Ráadásul ez kapható még Németországban. 20 ojró újonnan, ami nem vészes. Érdemes többet rendelni és megosztani a posta árát. Mondjuk, ha lifteznél, akkor marad a táblás, nem tudok másik játékot, ami hasonlót használna.

Ha olvasnál még hasonlókat, kövesd be a Facebook oldalam!

A bejegyzés trackback címe:

https://aphexplays.blog.hu/api/trackback/id/tr2518285929

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rohstoff 2023.12.26. 18:52:44

A kártyajátékban a fejlesztés kártyák és részvények fontosságát csak megerősíteni tudom. Olyannyira, hogy első játékomnál (amit a cikk szerzőjével játszottam) kezdettől fogva arra törekedtem, hogy egy fajta - a hajós - társaságnak szállítsak, hajós fejlesztésekkel, hajós részvényekkel, és egyfajta (arany) vonatokkal (természetesen megtoldva arany vonatos fejlesztéssel ezt is).
Első ránézésre pont ezért úgy tűnhet a játék, hogy kevés a valós döntés, hiszen miután kiválasztottál egy utat, jobban kifizetődő arra specializálódni a lehető legköltségtakarékosabb módon, ahelyett, hogy diverzifikálnánk, szerezve egy kis pontot itt is - ott is, ahogy azt sok más euro játék egyenesen megköveteli.
Utólag reflektálva viszont bele tudom látni, hogy ott fog elkezdődni a stratégia, ahol a játékosok ezt felismerve elkezdik a többiek választott gazdasági láncát a legtöbb helyen szabotálni, mindamellett próbálva a sajátjukat "sínen" tartani.
Várom is a következő játékot, kíváncsi lennék, hogy egy olyan felállás, ahol a játékosok a "hate-picking" mint győzelmi stratégiából indulnak ki, hogyan alakulna (és talán az inkább Ameris stílusomnak jobban is bejön majd, mint a csendes egymás mellett gazdálkodás).

Aphex Plays

Friss topikok

süti beállítások módosítása