Ceres, mire lejátszod, a halántékod eres!

cover_3.JPG

Az Artipia Games tavalyi kickstarter sikerét teszteltem, és ha már hamarosan jön magyarul is, így gondoltam megírom, jó móka-e az aszteroida bányászat a Ceresen.

Jó, ha tudod, de az se baj, ha nem:

A Ceres a legkisebb törpebolygó a Naprendszerben, és az egyetlen, amely a kisbolygóövben helyezkedik el, így típusának egyedüli képviselője. Giuseppe Piazzi fedezte fel 1801. január 1-jén, részben Zách János Ferenc hozzájárulásával; nevét Ceres római istennő után kapta, aki a növények ültetése, az aratás és az anyai szeretet istennője volt a római mitológiában. Körülbelül 950 km-es átmérőjével messze a legnagyobb és legnehezebb test az aszteroidaövben; olyannyira, hogy az aszteroidaöv össztömegének körülbelül egyharmadát a Ceres adja. A legújabb megfigyelések felfedték, hogy a kisebb, szabálytalan alakú, gyengébb gravitációval rendelkező aszteroidákkal szemben a Ceres gömb alakú. Felszíne vízjég és különböző hidratált ásványok, például karbonátok és agyagfélék keverékéből állhat. Belseje egy kőzetmagra és egy jégből álló köpenyre oszlik.

ceres_rc3_haulani_crater_22381131691_cropped.jpgEz lenne a Ceres

A játék

A játékban eme csodálatos törpebolygón fogunk ténykedni a már kiépített emberi kolónián, a folyamatosan fejlődő külső állomásunkon és az aszteroidaövben kószáló aszteroidákra fogjuk lődözni a bányászszondáinkat, hogy ott aztán szorgosan termeljenek nekünk nyersanyagokat, és persze győzelmi pontokat, amiben egyáltalán nem baj bővelkedni, hiszen ez lenne a játék célja.

Na, akkor nézzük, hogy is kell ezt játszani! Az űr téma ne tévesszen meg senkit! Ez bizony egy vérbeli euro, ámbár egy meglehetősen tematikus darab. Az alapmechanika a munkáslehelyezés (huh, de szörnyen hangzik ez még mindig). A játékos a fordulójában le kell dobnia egy munkást valahova, vagy passzolnia kell. A csavar itt annyi, hogy kétfajta munkást tudunk lerakni. A tábla közepén lévő lakóépületből tudjuk befogni a szuper cukker színes asztronautákat az eke mögé, azaz a külső állomásunk vele egyező színű épületébe, ahol aktiválják azokat és termelnek vagy valamilyen akciót csinálnak meg nekünk. A játék kezdetén mindenki kap egy alap külső állomást, ami 4 épületet tartalmaz 4 színben (ezek lehetnek egyformák, de aszimmetrikus oldalaik is vannak). A másik típusú munkásunk a vezetőjelzőnek (Pelinkán elvtárs üdvözöl!) csúfolt henger, amiket a játéktábla akcióhelyszíneire tudunk küldeni. Minden helyszínre csak limitált számú henger helyezhető le, és ez játékosszámtól eltérően változik.

tabla.JPG

A táblán a következő akcióhelyekre küldhetjük a hengerünket:

- Épületekkel bővíthetjük a külső állomásunk a kártyasorról. Ezeket letehetjük önálló épületként, de tuningolhatjuk a már megépített önálló épületünket, így ha asztronauta kerül rá, két dolgot is aktivál majd ezután.  

- A kereskedelmi hivatalban két lehetőségünk lesz. Megszerzünk egy település-projekt kártyát (ezek kvázi célkártyák, amik pontokra cserélik a nyersanyagainkat) vagy cserélünk kétszer a minden körben érkező teherhajó-lapkán megadott értékek alapján (minden körben más hajó érkezik, más árfolyamokkal és cserelehetőségekkel, és asztronautákat is hoznak, amiket dologra lehet fogni, ha van szabad épületed a küldő állomásodon. Nem lehet csak úgy turistáskodni itt, kérem szépen!).

- A vállalkozók szövetségében 3 lehetőségünk lesz, de ezekért fizetnünk kell. Áthelyezhetjük az egyik asztronautánkat egy másik üres épületre a külső állomásunkon. Építhetünk új épületet (nem rossz, ha már beteltek az ingyenes helyek) vagy gyárthatunk (az alap külső állomáson van gyártás akciónk csak, és csak ezzel tudunk bányászszondát és ötvözeteket gyártani. A szondákat szeretnénk átcsúzlizni az aszteroidákra, az ötvözetek pedig az épületekhez fognak kelleni.)

- A.M.A.C. tanács, ahol 4 lehetőségünk van, ám ezek mind egy-egy befolyáskockába kerülnek, amiket megszerzésük után, pont itt tartunk, hah praktikus! Itt tudjuk kilőni a szondáinkat, fejleszteni, a kereskedelmi hivatal akcióit használni vagy elvehetünk egy szívesség tokent, amik naggggyon komoly előnyt adnak az adott fordulóra, de cserébe drágák, mint egy éjszaka a Hiltonban.

Ha már fejlesztés: A Tzolk’inhoz hasonlóan, bár csak egy 3x3-as táblán tudunk lépegetni áram befizetésével, de megnyugodhatunk, áramszállítási díjat nem kell fizetnünk! A lépésekért győzelmi pontokat kapunk és a harmadik lépcső jutalma az lesz, hogy kétszer is megcsinálhatjuk az adott akciót (szondakilövés, építés vagy kereskedelmi hivatal), ám a második akciónkra nem vonatkozik a második lépcsőn kapott jutalom/olcsósítás.

asztro.JPG

Verdikt

Sok sci-fi témájú társas esik abba a hibába, hogy förtelmesen rikító, túlontúl harsány színekkel szeretnék a témát elmélyíteni. Jelezném: ez nagyon nem jó ötlet! Szerencsére itt nem estek az illusztrátorok hasonló hibába, a tábla letisztult és nagyon jó barátja lesz az ember szemének. Mindkét kártyatípus szépen illeszkedik a tábla alapszíneihez és egyáltalán nem zavaró, ennyi mindent átlátni a táblán. Sőt, nagy pacsi, hogy sikerült felrakni a táblára a játék nevét is! Mondjuk a tábla nem kicsi, hanem inkább bazi nagy! Összeállítása pedig pont úgy megy, mint a Tzolk’innak, bár dinamikus munkás lehelyezés itt nincs, ám a szondáink szépen köröznek, ahogy tekerjük a tárcsákat. A tárcsába amúgy szerelmes vagyok! Imádom tekergetni, eddig egyik játéknál sem hagytam, hogy más csinálja, az pedig, ahogy a szondák rákerülnek, igencsak parádés látványt tud nyújtani! Külön pikantériája, hogy hasonló tárcsát dolgoztam ki a szemétszedős játékom első prototípusához, amit aztán ki kellett vennem…

ov.JPG

A komponensek pazar minőségűek, a játéktábla és az egyéni erőforrás-jelölő tábla is nagyon jó minőségű karton, a minik cukik, a kártyák is teljesen pipi minőségűek, egyedül a külső állomásunkat éreztem vékonykának, de én kaptam hozzá egy védőt, nem tudom, hogy ez része volt-e a kickstarter kampánynak, de azzal teljesen rendben van ez is. Ja és persze a (Pelikán) henger tényleg lehetett volna valami mini-meeple, vagy valami, azon a 1-2000 forinton már semmi sem múlt volna!

Ismét munkáslehelyezés, igen tudom, uncsi már, nem? Dehogy! Kimondottan jó ötlet, hogy az asztronauták közösek, így ha valaki nem figyel a 2. vagy 3. fordulóban, simán elvihetik a többiek az összes űrhajóst egy-egy színből, és akkor hoppon maradunk, mint szomjas ember az Operaházban. Azt is szeretem, hogy választhatsz: hengert raksz vagy asztronautát, így gyorsan lecsaphatsz egy jó épületre, de emiatt lecsúszhatsz egy kvázi ingyenes űrhajósról. Sok akcióhely van, és még többet tudsz létrehozni az új épületeiddel. Rengeteg dologra kell figyelni, így az AP (analízis paralízis) esélye benne van a játékban bőven, még velem is előfordult, hogy percekig számolgattam a lehetséges akciókat és azok kimenetelét.

Az alapértelmezett ’A’ oldalú külső állomásunkat érdemes 3-4 játék után az aszimmetrikus ’B’ oldalára fordítanunk, mert túl egyértelmű kombóink vannak, és kicsit zavaró is tud lenni, amikor mindenki csont ugyanazt csinálja egy körben. Ez megkavarja az állóvizet alaposan. Érdemes is, mert 4-5 játék után azt kezdtem érezni, hogy kezd kicsit repetitív lenni, így most már elkezdtem berakosgatni a kickstarteres extra tartalmakat, és a kiegeket is, ahol pl. a gép-kártyák igencsak hasznosak, és a szinergia-épületek is jópofák, de ezekről írok majd egy másik cikket hamarosan.

kulso.JPGA külső állomásunk

Összességében egy nagyon cukorborsó space-euro, jól eltalált témával, és kellően izgalmas játékmenettel. Catch-up mechanizmus (felzárkóztató) nélkül is elég közel végeznek a játékosok, igen, még az újak is, mert rengeteg pontszerzési lehetőség van. Nem heavy, mégis közel 20 perc mire betanítod, de aztán kb. 2-2.5 óra alatt lemegy, még négyen is. És négyen a legjobb, mert bár a táblán lévő akcióhelyeket le lehet takarni kis tokenekkel kevesebb játékosnál, az aszteroida övben nem. Így ketten, hárman még bőven maradnak helyek a későn ébredőknek is, négyen viszont már csak a pár pontos, szottyadtak, maradnak csak! Így kvázi kétféle játék ketten és négyen tolni, mindkettő jó, de míg ketten ráérsz komolyan és sokat fejleszteni, majd a végén ledobni az atomot, addig ez négyen egyszerűen nem fog menni. Az első 6 játék után:

Ketten: 9/10        

Hárman: 8,5/10         

Négyen: 9,5/10

A fotókat most a BGGről húztam le. A magyar verziót a Vagabund hozza nyáron!

Ha olvasnál még hasonlókat, kövesd be a Facebook oldalam!

A bejegyzés trackback címe:

https://aphexplays.blog.hu/api/trackback/id/tr3118349821

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Aphex Plays

Friss topikok

süti beállítások módosítása