Furakodj Jézus lábához! – kipróbáltuk a Jeruzsálem Anno Dominit

ierusalem-1500x500.jpgSzörnyen szkeptikusan fogadtam a hírt anno, miszerint társasjáték dolgozza fel a kereszténység kialakulásának a körülményeit. Valahogy attól tartottam, hogy egy szenteskedő játékot készítettek megrendelésre egy Pat Robertsonhoz hasonló figura megrendelésére. Aztán egyre több pozitív visszajelzés ért el hozzám, így gondoltam adok neki egy esélyt! Nézzük milyen lett!

Egy laza, 4 órás, agyzsibbasztó Felfedezések kora után dobta fel valaki, hogy próbáljuk ki. Nem voltam a toppon aznap, elég szétszórtan pakolgattam az épületeimet, nem használtam ki a fajom képességeit valami jól, így nem csoda, hogy nem is értem el valami sok pontot. Megörültem, amikor valaki bedobta a Jeruzsálemet azzal a marketing szöveggel, miszerint nem bonyi a játék. - Príma, vágjunk bele! – gondoltam, hiszen a setup során több guggoló capybara(vízidisznó) is előkerült!Persze gyorsan kiderült, ezek a békegalambok és játékosjelölők lesznek a GYP sávon. Hoppá!

comparison.JPG

                                                                       Eskü először vízidisznónak tűnt!

A szabályokat mintegy 10 perc alatt ledarálta a már 10 partyt letolt gazdája, és tényleg, a játék nem tűnt túl komplexnek. A fordulóidban egy kártyát kell kijátszanod a kezedből. Érdemes ezt a kártyát olyan sorrendben kijátszanod, hogy a játékostáblád 3 kártyahelyén egymásra tett kártyák ikonjai megfeleljenek az apostolok látogatásához szükséges sorrendnek, ugyanis, ha ez bekövetkezik, meg is látogathatod őt, beküldve az utolsó vacsorának az asztalához Jézus mellé. A három különböző apostol típus van, és ezek más-más dolgot csinálnak: A sárgák azonnal pontokat adnak, a fehérekkel kicserélhetünk két követőt (a követők a játékosok kvázi munkásai, akiket az asztal köré fogunk ültetni győzelmi pontokért), a lilák meglátogatásával pedig betehetünk egy követőnket az asztal mellé.

A játék, talán legtöbb pontot adó, célja, hogy minél több követőnk kerüljön az asztal köré, leginkább Jézus feje vagy lába mellé, de sok pont farmolható az apostolok közvetlen közelében is. Persze arra is figyelni kell, hogy nekünk jobb helyünk legyen, mint a többieknek. Lesz lehetőségünk cserélgetni is a követőket, így elég sokat fog változni a sorrend a játék folyamán.

A három bibliai helyszín ikonjával kenyeret, követ és halat tudunk szerezni, amikre szükségünk lesz a követőink asztal mellé helyezéséhez. Emellett még 3 akcióhely van: Tudunk jószándékot kinyilatkoztatni, amikért stabil győzelmi pontokat kapunk és frissíthetjük a kezünkben lévő lapokat egy erőssebbel, viszont cserébe adnunk kell egy jószándék tokent valamelyik másik játékosnak, és példabeszédeket hallgathatunk, amik szintén token formában jelennek meg és a játékostáblánkra kell őket helyezni. A játék végén ezek is GYP-t adnak. A körünk végén frissíthetjük a kezünkben lévő lapokat a piacról, ahol tudunk csereberélni is, ha épp piac ikont játszottunk ki. Na, kb. ennyi az egész. Nem vészes.

Még szivacsra terraformált aggyal sem volt vészes belemerülni. És a merülés jó szó, beszippant egyből, főleg miután letisztulnak az ikonok. Meglepett, hogy relatív egyszerű set-collection ennyire izgalmas tud még lenni és a deck építés is igencsak innovatív, hiszen nem csak annyiról van szó, hogy a kezed ismét feltöltött a meglévő decked húzópaklijából, hanem hozhatsz erősebb kártyákat a jószándék pakliból vagy vehetsz el a piacról a köröd végén pénzért. És ezek a lapok egyből a kezedbe kerülnek, nem a húzópaklidba!

Végigjátszás és szabályok a Pumigame-től:

A party elején természetesen elhúzott a tapasztalt játékos, mi hárman, akik frissen pottyantak Jeruzsálem földjére, relatív egy bolyban lépegettünk. Nekem főleg a jószándék ikonos kártyák jöttek, azzal az ikonnal, ami kellett a szettjeimhez. Az akciónál adni kell egy másik játékosnak valamit (nyersanyagokat, vagy értékes akciókat, és a tokenek hátlapján lévő ikon jokerként használható az áhított szetthez is), ami igencsak fura volt eleinte. Persze ez csak a butuska eurós gondolkodásom miatt volt. Ahogy haladt a játék egyre inkább jó érzéssel töltött el használhatatlan köveket vagy kenyereket osztogatni, és maga az aktus, hogy adhatok. Ezt nem láttam jönni!

A példabeszédeket elengedtem teljesen, amikor az első kupacból már csak a 0 pontos maradt. Itt, ha nem ébredsz időben, ez gyakran előfordulhat. Így teljes erőbedobással a szettekre mentem, és láss csodát, a jótét helyébe én is kaptam a jószándék tokeneket, amivel egyre több szett jött ki, így egyre több apostolt látogattam meg és/vagy küldöttet tudtam beküldeni az asztalhoz. Itt már pár ponttal a harmadik előtt álltam, de vagy 15-20 ponttal az első mögött.

20240103_194143.jpg

Érdekes módon a legelöl tanyázó játékos nem igazán kapta a jószándékot, így ez egy tök jó balanszolása a játéknak, amit a játékosok maguknak végeznek. ’Már miért adnék én bármit is a fickónak, ha ennyire elől van???’ És ahogy a játék végéhez közeledtünk (ezt a töviskoszorús sáv vége jelenti, aminek az ikonja a táposabb kártyákon van és kivált pár bónuszt is a játék közben) már eléggé kaotikus átrendeződések voltak az asztalnál. Sőt berongyolt az asztal mellé Júdás is, aki mellett álló követő 5 pontot veszít. Így a legutolsó körben pont az élen álló játékos Jézus lába mellett álló követője Júdás mellé áthelyezve épp -12 pontot jelentett neki, így mivel nekem még több követőm is volt az asztal körül, 1 ponttal behúztam a partyt! Agyam nemigen volt ezt előre kiszámolni ezt előre, ráadásul nem is én cseréltem ki a két követőt. Nyílván mindenki az elől állónak próbál betenni, de ennél nem jöhetett ki jobban számomra!

Verdikt

Minden szinten meglepett a játék, és pozitívan! Könnyed, de azért kell valamennyit gondolkodni. Elképesztően tematikus. Sok eurót simán át lehetne tematizálni és működne, ezt valahogy nem tudom elképzelni másnak. Kimondottan izgalmas a deck építés benne, ami elég innovatív is ebben a formában (én nem láttam hasonlót).  Az ikonokat nagyon tematikusra szerették volna rajzolni, de ezekkel a kicsit kifakult pasztellszínekkel eleinte nehéz volt megkülönböztetni őket. Ám ha letisztul, egészen parádés játék kerekedik ki belőle, ahol már előre várod, hogy lerakhasd a következő kártyád, kifarmold a kombód az új szetteddel, amivel már küldöd is az apostolt és vagy a követődet a kiszemelt helyre és közben persze izgulsz, más vigyen el valamit ezekből előtted. A követők áthelyezgetésével pedig állandóan mozgásban van a játék, és nincsenek fix helyek az asztal körül. Nem biztos, hogy érdemes előretörni az elején, hiszen akkor nemigen fogsz jóakarat tokeneket kapni sanszosan. Ezeket amúgy adni is legalább annyira jó, mint kapni!

A játék teljesen nyelvfüggetlen, de a VAGABUND jóvoltából magyarul is elérhető már!

Ha olvasnál még hasonlókat, kövesd be a Facebook oldalam!

 

 

    

  

A bejegyzés trackback címe:

https://aphexplays.blog.hu/api/trackback/id/tr5518304273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Aphex Plays

Friss topikok

süti beállítások módosítása